Friday, August 7, 2009

Rantai kunci topi

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my




Hiasan comel, murah dan mudah dihasilkan guna bahan terpakai

RANTAI kunci lazimnya dijadikan cenderamata kenang-kenangan. Bersaiz kecil dan boleh didapati dalam beragam bentuk serta motif dan material popular membentuk rantai kunci tentunya logam, kayu, kaca, cermin atau kulit kerang.

Pendek kata, hampir semua tidak kiralah lelaki atau wanita, kanak-kanak serta golongan tua dapat memanfaatkan rantai kunci ini yang boleh digunakan bagi mengikat kunci rumah atau kunci kereta. Apa lagi ia mudah digantung dan menjadikan usaha mencari kunci juga senang.


Tidak hairanlah, rantai kunci ini tidak pernah dilupakan dan hanya peredaran masa serta sedikit kreativiti memberi kelainan bagi setiap produk yang dihasilkan.

Pembuat kraf, Mariani Nordin cuba tampil berbeza melalui rantai kunci kertas motif topi. Bentuknya yang comel dan feminin sesuai dijadikan penghias tas tangan, juga disyorkan sebagai hadiah istimewa sempena hari ibu. Lebih menarik, sudahlah mudah dibuat, ia juga menggunakan bahan terpakai yang mudah diperoleh.

“Modal membuat rantai kunci tidak mahal kerana menggunakan bahan terpakai seperti kertas dan manik. Saya menganggarkan kos membuatnya tidak lebih daripada RM5,” kata Mariani yang boleh dihubungi menerusi talian 019 6708155.



Bahan-bahan
Kertas surat khabar, lidi, gam, gegelung kunci, ragum, manik jurai dan dawai.

Cara membuat

1) Bilah kertas dibentuk dengan melilit surat gambar pada lidi. Gam di kedua-dua hujung lidi. Sebaik gulungan terbentuk, lidi ditarik keluar secara perlahan-lahan.

2) Dasar atau tapak topi dibentuk menggunakan empat bilah kertas yang dianyam secara berselang-seli. Lakukan sehingga satu bulatan terbentuk.


3) Bilah kertas dipastikan dalam bilangan ganjil misalnya, lima, tujuh dan sebagainya. Ia diperoleh dengan memotong bilah kertas yang masih berbaki selepas selesai sepusingan anyaman. Potong di tempat dua bilah kertas bertemu.

4) Topi dibentuk dengan menarik semua bilah kertas ke bawah dan sambung menganyam seperti langkah membuat tapak topi.

5) Topi yang siap berhias rantai pemegang kunci tambah, kelihatan menarik jika turut dilengkapi aksesori tambahan manik serta bunga halus.

INFO: Kertas

  • Masyarakat Mesir purba mendapat ilham membuat kertas daripada papyrus (spesies rumpai). Tumbuhan ini hidup subur di kawasan bertanah lembap dan berair.

  • Ketika itu, proses membuat kertas dilakukan dengan menanggalkan lapisan batang rumpai dan ditumbuk hingga sebati.

  • Gentian dalam tumbuhan menjadikannya sesuai dibuat kertas kerana sifatnya kukuh dan kenyal.

  • Selain papyrus, tumbuhan seperti jagung, iris, kulit bawang dan jerami padi sesuai dijadikan bahan membuat kertas. (Sumber: http://www.ehow.com).
  • 0 comments: