Friday, August 7, 2009

Membuat bunga dip

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my


Bunga dip cantik hiasan penyeri dulang hantaran.

Sesiapa saja boleh cuba membuat kerana ia tidak memerlukan kemahiran tinggi

SELAIN pelamin dan busana pengantin, gubahan hantaran, bunga pahar serta bunga telur berfungsi menyemarakkan majlis perkahwinan.

Bagi bunga pahar dan bunga telur, bunga dip kian digemari kerana selain cantik, ia mudah disediakan.


Pakar produk Creative Fingers (CF), Nurul Ain Abdul Rahim, berkata sesiapa saja boleh mencuba membuat bunga dip kerana tidak memerlukan kos dan kemahiran tinggi. Bunga ini diminati kerana menawarkan pelbagai warna dan rupa yang diadun daripada kreativiti, di samping sesuai bagi sebarang tema majlis perkahwinan.

Nurul Ain berkata, menyiapkan bunga dip tidak sesusah mana kerana jika dibuat bersungguh-sungguh, dianggarkan 15 kuntum sehari dapat disiapkan.

“Keistimewaan bunga ini diserlahkan menerusi rangka kelopak bunganya. Bagi yang kreatif dan gemar berimaginasi, selain ros, pelbagai bunga lain boleh dihasilkan termasuk anggerik, lili dan dahlia,” katanya yang turut menganjurkan kelas membuat bunga dip di ruang pameran kedainya di Setapak, Kuala Lumpur.



Bahan-bahan:

Larutan q-dip (untuk bunga dan daun), dawai, serbuk kilau, acuan silinder, manik, pita pelekat, ragum, gunting dawai dan polisterin.

Cara Membuat

1 & 2) Bentuk rangka kelopak bunga menggunakan dawai. Bagi membentuk kelopak, rangka berkenaan kemudian dicelup di dalam larutan q-dip

3) Serbuk kilau ditabur di atas kelopak bagi mendapatkan kesan gemerlap.

4) Kelopak nampak lebih lentur dan hidup dengan cara melilitnya pada sebatang pen.

5 & 6) Cantum satu demi satu kelopak hingga membentuk bunga ros. Bunga lebih meriah setelah ditambah hiasan manik dan riben.

7) Bunga dip cantik hiasan penyeri dulang hantaran.

Info

Creative Fingers


  • Selain pakej perkahwinan, perniagaan berasaskan kraf ini juga mengambil tempahan cenderamata majlis serta korporat, hamper, mereka bentuk laman web, spa, kelas kraf dan spa hidroterapi.

  • Sebarang keterangan lanjut, CF boleh dihubungi menerusi talian 03-41481851 atau laman web www.creative-fingers.com.
  • 0 comments: