Friday, October 16, 2009

Taman Ramuan: Tuai hasil sendiri

Oleh Rohaniza Idris
roha@bharian.com.my




Pokok cili, terung dan serai antara pokok wajib Taman Ramuan

USAHA memperkenalkan konsep 'Edible Garden' atau Taman Ramuan ilham Tun Jeanne Abdullah, kira-kira dua tahun lalu kini terbukti semakin digemari ramai.

Selain memanfaatkan masa yang terluang, aktiviti berkebun ini juga menyumbang kepada ekonomi rumah tangga apabila pasangan suami isteri dapat berjimat cermat dengan menuai hasil titik peluh. Lebih menarik, minyak kereta atau motor juga dapat dijimatkan apabila tidak lagi perlu ke kedai semata-mata untuk mencari dua tiga helai daun kari yang boleh dipetik di Taman Ramuan.

Tidak hairanlah, ramai yang berusaha membina kebun dapur di kediaman masing-masing walaupun laman hanya 'sekangkang kera' atau ruangnya terhad.

Pengurus Acacia Landscape Consultants Sdn Bhd, Norzwin Mohd Noor, berkata sudah ada pelanggan yang menanyakan mengenai Taman Ramuan itu sejak kebelakangan ini, termasuk mereka yang menginap di kediaman yang mempunyai laman terhad seperti rumah teres.

"Namun, secara umumnya mereka masih kurang jelas mengenai konsep taman ramuan yang sebenarnya dan menganggap ia hanya sesuai untuk laman di bahagian belakang atau dapur saja.



"Ini tidak tepat kerana hakikatnya, taman ramuan juga boleh di bangunkan di laman hadapan kediaman," katanya.

Norzwin berkata, antara pokok yang mendapat sambutan bagi penggemar Taman Ramuan ini adalah cili, terung, daun kari, serai, kunyit serta daun pandan.

"Selagi boleh, kami mahu menerapkan konsep taman ramuan dalam setiap rekaan landskap yang bakal dibina kerana ia lebih berbaloi ditanam. Kami akan menerangkan kepada pelanggan mengenai konsep kebun dapur ini serta fungsi tumbuhan yang diperkenalkan supaya mereka lebih faham dan menghargainya," katanya.

Norzwin berkata, kebiasaannya, kebun dapur yang dibina tidak terhad menggunakan tumbuhan boleh dimakan saja tetapi turut membabitkan tumbuhan hiasan untuk kegunaan aromaterapi dan herba yang menyembuhkan penyakit atau tumbuhan yang boleh dimanfaatkan pemilik kediaman seperti pokok halau nyamuk dan tongkat ali.


"Kami juga terapkan konsep kebun dapur bukan hanya dibina di kawasan sekitar belakang rumah sebaliknya menjadi penghias laman hadapan. Ini bermakna ia boleh diselang selikan dengan pokok bunga seperti mawar, bunga kembang pagi serta periuk kera," katanya.

Malah, katanya, jika diamati, tumbuhan herba yang boleh dimakan juga cantik sebagai penghias laman depan seperti pokok hati-hati, cili dan tongkat ali manakala periuk kera spesies pokok memanjat cantik menjadi penghias tepian pagar atau buaian kayu.

Beliau menjelaskan Taman Ramuan atau Kebun Dapur juga menerapkan elemen bau-bauan iaitu adanya pokok yang berfungsi mengharumkan laman seperti melur, tanjung dan bunga ros Jepun.

"Laman yang cantik bukan hanya menarik dipandang tetapi mempunyai fungsi tertentu untuk penghuni kediaman. Elemen deria perlu di ambil kira untuk membangunkan landskap kediaman kerana ia dapat meningkatkan lagi gaya hidup penghuni," katanya.

Tip : Idea Taman Ramuan

  • Gabungkan deria untuk membangunkan Taman Ramuan seperti sentuhan, rasa, mendengar, melihat dan bau.

  • Pastikan gabungan yang sesuai - seelok-eloknya pokok ulaman tanpa perisa dengan pokok yang mudah diserang penyakit seperti pokok bunga tahi ayam dengan tomato.

  • Gunakan pasu dan petak kayu atau plastik serta hiaskan dengan batu sungai dan batu pasir untuk mencantikkan lagi taman.

  • Buatkan busut dan susun pokok secara bertingkat atau gunakan pegola dan sangkutkan pasu kecil di para-para untuk memberikan kesan eksotik. Boleh juga gunakan buaian.

  • Gunakan sabut kelapa kering untuk menutup ruang dan menaikkan seri taman.
  • 0 comments: