Wednesday, January 13, 2010

Tut Pokok

Disediakan oleh Abdul Rahim Rashid Peat Organic (M) Sdn Bhd

www.peatorganic.com.


PROSES pembiakan pokok menggunakan keretan daun jenis lenturan udara sesuai untuk pokok kayu keras seperti limau, rambutan, ciku, jambu dan manggis. Ikuti cara mudah membiak pokok menggunakan kaedah berkenaan.

Proses tut pada induk dapat biak pokok dengan kos murah

SETELAH mengetahui teknik keratan dahan serta keratan daun, ada satu teknik terakhir yang mudah untuk saya terangkan bagi menutup topik pembiakan vegetatif tanaman hiasan. Teknik ini di namakan keratan daun jenis lenturan udara (air layering ) atau tut.

Apakah lenturan udara ini? Ia adalah satu cara mudah membiakkan pokok yang sukar dibiakkan melalui keratan dahan dan daun dan sangat sesuai kepada pokok yang mengandungi kayu keras seperti pokok limau, rambutan dan jambu.

Dengan cara ini anda tidak perlu untuk membeli anak pokok di kedai. Dengan mudah anda boleh membiakkan pokok rambutan atau jambu kesukaan anda dan yang pasti ia menjimatkan.

Info: Alat dan Bahan
1. Pisau cantuman
2. Gunting pemangkas/hand pruner
3. Pengalak akar/rooting hormone
4. Tali

Bungkusan Media (Tanah) untuk Lenturan Udara ( Air Layering)


Bahan:
1. Plastik lutsinar (10sm x 6 sm)
2. Media perakaran/bahan organik - (Mesti dilembapkan dulu)
3. Pengokot (Stapler)

Gunakan Peatgro sebagai media perakaran terbaik. (disarankan guna 100 peratus) - lebih mudah dan boleh dicampurkan dengan sebarang bahan media lain seperti serbuk sabut kelapa (cocoa pith), tanah loam atau sekam padi.

Langkah Mudah (2)

1.Pilih dahan sebesar jari kelingking. Pastikan ia dahan yang matang atau separa matang (bukan dahan hijau/muda/lembut). Dahan yang dipilih perlu segar, tidak berpenyakit dan mempunyai bentuk yang seimbang.


2.Lakukan kelaran (1 sm lebar x 1 sm panjang) di bawah ruas dahan

3.Sapukan penggalak akar pada kelaran

4.Balutkan dengan bungkusan media pada sekeliling dahan

5.Ikat dengan erat dan kemas bungkusan media itu.

6. Dalam masa 6 hingga 8 minggu akar, buka plastik dan boleh memulakan proses menanam.

Terkini Daripada Peatgro

Melihatkan sambutan yang amat menggalakkan serta untuk memenuhi cita rasa serta memudahkan pelanggan, pihak Peat Organic (M) Sdn. Bhd mengeluarkan Peatgro 5 liter yang lebih kecil, ringan serta mudah dibawa. Dapatkan pada semua semua rangkaian nurseri berhampiran anda.

Hantarkan soalan anda melalui Peat Organic (M) Sdn. Bhd di telefon 03-61208727 atau kunjungi website www.peatorganic.com. Selamat Mencuba.
Berita Harian januari 2010

0 comments: