Saturday, August 8, 2009

my beautiful garden-you tube

Friday, August 7, 2009

Bilik air bukan sekadar tempat mandi

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my


Pastikan susun atur serta perancangan ruang dibuat merujuk kepada fungsi dan keperluan.

Jangan jadikan bilik air kelas kedua sebaliknya hiasnya seperti ruang lain di kediaman anda

BILIK air tidak seharusnya hanya bergantung kepada kelengkapan dan perkakasan asas tetapi elok menonjolkan aksesori tambahan. Ini kerana fungsinya bukan sekadar tempat membersihkan diri tetapi mula dianggap ruang berehat serta menenangkan fikiran terutama yang memiliki tab mandi di ruang itu.

Lumrah masyarakat kini sanggup berhabis wang, masa dan tenaga demi menyediakan sebuah ruang kediaman selesa, aman dan tenteram. Bilik air tidak harus dikecualikan sebaliknya kelengkapan dan perhiasan tambahan berupaya membantu meningkatkan kualiti hidup.


Laman web http://www.opentips.com menyatakan secara amnya, pelan asas bilik air mengandungi tandas dan sinki. Perancangan ruang sebegini dibuat merujuk fungsi dan keperluan. Namun, persepsi kebanyakan orang yang melabelkan tandas tetap tandas sedikit sebanyak menyekat keanggunan dan keceriaan penataan bakal ditonjolkan.

Selain itu, kepelbagaian produk ditawarkan sepatutnya dimanfaatkan bagi mencari rekaan sesuai keperluan di samping membentuk perasaan senang ketika menggunakannya, bukan kesempurnaan diburu tetapi akhirnya, kelengkapan dipilih tidak praktikal dan menyusahkan.

Dalam usaha mendapatkan reka bentuk dan suasana bilik air idaman, selain tandas dan sinki, kelengkapan tambahan berupa pencahayaan patut difikirkan.

Rekaan kabinet bilik mandi perlu selaras konsep dan berada di kedudukan sepatutnya.

Di pasaran ditawarkan pelbagai jenis pencahayaan namun anda dinasihatkan memilih sesuai cita rasa. Misalnya, sesetengah orang menyenangi lampu rekaan ringkas namun bercahaya terang manakala ada juga memilih lampu gaya ranggi untuk suasana ceria.

Mereka yang mahukan ketenangan dan ingin diselubungi ragam romantik, diusulkan mengganti lampu cerah, kalimantang misalnya, kepada lampu lekap bercahaya samar. Pilih jenis, bentuk dan warna mentol yang mampu memberi sentuhan anggun di ruang yang diakui terbatas keluasannya itu.

Selain itu, suasana bilik air juga mampu dihidupkan dengan cara mengganti sinki dan kepala paip merujuk bayangan minda. Untuk mencapai matlamat ini, anda disyor keluar dari kepompong memilih sinki dan paip biasa dengan memberanikan diri meneroka rekaan, bentuk serta warna jarang dipilih orang.

Pilih sinki bentuk bibir berbanding bujur dan pasang pili air rekaan zaman kolonial menggantikan krom yang dimiliki sekarang. Pilihan aksesori unik berbaloi kerana menghulurkan gaya tersendiri selain sesuai dipraktikkan mereka yang gemar menampilkan hiasan bertema, merujuk gaya penataan tertentu dan sebagainya.

Pemasangan kabinet di kamar mandi digalakkan supaya ruang kelihatan kemas dan teratur.

Pemasangan kabinet digalakkan jika ada tempat untuknya. Kabinet membentuk perancangan ruang kemas dan teratur. Terdapat tiga gaya kabinet iaitu ruang penyimpanan terbuka, separa siap dipasang dan ditempah khas.

Ruang penyimpanan terbuka dianggap paling popular dan murah kerana menawarkan pilihan bentuk, ukuran, gaya dan warna yang tidak terbatas.

Kabinet separa siap dipasang dibikin mengikut permintaan individu. Ia menyediakan beragam kemasan, ukuran, warna dan rekaan. Kos pemasangannya mahal sedikit berbanding rak penyimpanan terbuka.

Manakala kabinet tempahan khas membabitkan kos pemasangan mahal kerana dibuat khusus kesesuaian pelan lantai selain khusus untuk keperluan ruang. Bagaimanapun pilihan rekaan, ukuran, warna dan gayanya masih meluas.

Kabinet dilihat lebih menarik jika dilengkapi kemasan pintu kaca telus pandang, dihiasi lampu di dalamnya dan sama ada dibina berbingkai atau tanpa bingkai. Namun, apapun rekaan dipilih, pastikan gaya kabinet sesuai dengan konsep ditonjolkan manakala operasi laci juga pintunya berjalan lancar.

Bagi bilik air dilengkapi ruang mandi pancur, kawasan itu dan tandas boleh dipisahkan dengan tabir. Ada pelbagai jenis tabir termasuk fabrik, vinil dan plastik bersifat kalis air.

Sungguhpun kalis air, anda tidak harus lepas tangan kerana keadaan basah kering menggalakkan pertumbuhan lumut, kulat, bakteria dan beberapa kuman berbahaya. Disebabkan itu, anda dinasihatkan membersih kemudian mengeringkannya bagi tempoh tertentu selain memastikan ia disembur dengan cecair anti kuman dan bakteria.

Justeru, hindari ‘melayan’ bilik air sebagai ruang kelas kedua sebaliknya tanamkan azam menghiasnya setaraf dengan ruang lain kediaman. Semuanya disebabkan bilik air bukan sekadar tempat mandi dan berdandan ringkas tetapi berfungsi sebagai ruang beristirahat dan menenangkan minda.

Unsur semula jadi gaya hidup sekeluarga

Oleh Bennie Zie Fauzi
bennie@bharian.com.my




Perabot anyaman batang pisang, tiang sempadan kayu tidak berketam naikkan seri gaya tropika kediaman Maizatul

ALAM mencetuskan inspirasi kepada Maizatul Arzia Omar untuk tampil dengan gaya penataan tropika kontemporari seterusnya menghulurkan tuah apabila dinobatkan juara kategori teres sebelum diumum pemenang utama pertandingan Rumah Idaman Berita Minggu 2008.

Konsep mesra alam ini kata Maizatul mewakili gaya hidup dan peribadi beliau sekeluarga yang mencintai unsur semula jadi dan gaya penataan sejagat.


“Saya ingin kediaman tampil seragam baik dari segi warna, perabot, kemasan mahupun perhiasannya. Bagi memastikan matlamat ini dipatuhi, saya pastikan coklat redup dijadikan warna utama,” kata pendidik yang baru setahun menduduki kediaman teres dua tingkat di Putrajaya ini.

Gaya tropika diberi penekanan di ruang tamu dan ruang makan berhampiran, diperlihatkan melalui perabot anyaman batang pisang, tiang sempadan kayu tidak berketam yang berfungsi memisahkan dua ruang selain hiasan dinding motif bunga eksotik bird of paradise yang dibeli di Vietnam.

“Dulu di ruang menempatkan lukisan itu menyediakan tingkap. Saya mengambil keputusan menutupnya kerana berasa kediaman ini menerima cukup pencahayaan melalui dua pintu kaca sorong, dibina di ruang hadapan dan sisi rumah.



“Lukisan bersaiz besar ini dijadikan titik tumpu ruang tamu. Secara kebetulan latar coklat daun serasi warna perabot manakala palitan jingga menawarkan kehangatan suasana di ruang dikuasai tona redup,” katanya.

Bagi meredakan bahang dan menapis kemasukan cahaya daripada pintu gelungsur, Maizatul menempatkan pintu lipat gergasi kaca telus pandang di belakang kerusi anyaman rotan dua tempat duduk.

“Pintu lipat ini berfungsi dua cara iaitu meminimumkan kemasukan cahaya selain berperanan sebagai penghadang yang memisahkan ruang tamu dengan ruang makan,” katanya yang gemar meninjau dari satu ruang pameran perabot ke ruang pameran lainnya demi mendapatkan kelengkapan sama tema dan rekaan.

Kesinambungan konsep tropika diteruskan melalui pencahayaan lampu gantung dan berdiri mengambil citra alam. Di penjuru ruang makan misalnya, ditempatkan lampu berdiri terendak bubu ikan manakala di ruang tamu serta ruang makan dipasang lampu dengan penambahan aksesori tali jut.

Wakaf kayu halaman depan menyediakan kemudahan beristirahat.

Ruang berborak yang berkongsi pelan lantai dengan ruang tamu pula dihidupkan dengan hiasan gantung gugusan tempurung kelapa ole-ole bali yang digandingkan bersama kabinet hiasan ukiran timbul disertai ukiran kayu yang dibingkaikan.

Sementara, bertentangan laluan masuk ditempatkan bangku kayu berkaki konkrit yang disusun rapat ke dinding.

Maizatul berkata, bangku berkenaan dijadikan tempat duduk tambahan ketika menerima ramai tetamu. Supaya ruang duduk tidak nampak kosong, beliau menyelitkan beberapa lilin dalam bekas kayu bersama sepasu pokok pakis di situ.

Ruang dapur menyimpan pengertian tersendiri kepada Maizatul kerana selain tempat memasak dan mencuba resipi baru, ia antara ruang mereka sekeluarga mengeratkan silaturahim dengan tetamu. Justeru, Maizatul berpendapat ruang berkenaan perlu dipastikan sentiasa kemas, selesa dan praktikal.

“Kerana menyanjung keselesaan, saya dan suami putuskan membina kabinet unit gantung dan dasar di situ. Namun, saya tidak mahukan rekaan kabinet yang biasa sebaliknya dilengkapi kaunter bar dengan kemasan kayu lamina bertekstur. Dinding antara unit dasar dengan gantung dipasang jubin kecil warna tanah liat yang menjadi perantara gaya tropika kontemporari,” katanya yang turut menggantung cermin besar di ruang dapur dan ruang makan untuk kesan luas.

“Walaupun seni bina kediaman ini menawarkan banyak binaan pintu dan tingkap bagi menggalakkan kemasukan pencahayaan luar, cermin tetap diperlukan bagi menampakkan kesan luas apatah lagi kedudukan ruang makan dan ruang dapur berdekatan,” katanya.

Keselesaan dan ciri praktikal sekali lagi dijadikan panduan ketika mengadun susun atur kamar tidur utama. Memandangkan keluasan bilik terhad, Maizatul memastikan perabot pilihan sesuai ukuran ruang seperti katil ukiran raja, almari pakaian dua pintu serta sebuah almari solek dan kabinet hiasan.

“Walaupun bilik sempit dan perabot kayu gelap digunakan mujur suasana tidak suram kerana diterangi cahaya luar yang menerobos masuk melalui tingkap serta pintu kaca sorong. Sekali lagi lukisan bunga dijadikan titik tumpu dinding,” katanya.

Selain hiasan dalaman, pengaruh tropika cuba diterjemahkan Maizatul dan suami, Mohamad Sobri Mat Daud di landskap berkolam halaman rumah. Kepelbagaian spesies tumbuhan eksotik teratai, kiambang, keladi, lidah jin, buluh cina, halia bara, periuk kera, puding dan sebagainya mengimbangi landskap kejur wakaf, laluan batu sungai serta pemijak kaki kayu serta konkrit bercetak motif daun.

Melengkapi gaya, hiasan tambahan berupa sangkar burung, tempayan besar, loceng angin, lampu taman bentuk rumah pagoda dan air pancut yang mencurah keluar dari kayu hanyut disediakan. Landskap tropika ini kata Maizatul selain mewujudkan pertalian erat dengan alam juga menyuntik kedamaian melalui gemersik bunyi air terjun.

INFO: Kediaman Maizatul

  • Sahabat terdekat menggelarkan kediamannya sebagai Rumah Contoh Putrajaya.

  • Selain juara kategori teres dan pemenang hadiah utama pertandingan Rumah Idaman Berita Minggu 2008, Maizatul pernah memenangi Anugerah Kediaman Cantik Putrajaya 2003 (kategori teres kuarters), anugerah utama, Anugerah Kediaman Cantik Putrajaya 2004/05, anugerah khas, Anugerah Laman Cantik Putrajaya 2006/07 (kategori teres kuarters).

  • Pertandingan Rumah Idaman Berita Minggu 2008 adalah percubaan pertamanya bagi pertandingan anjuran media. Dia mengambil keputusan menyertai setelah didesak rakan-rakan.

  • Cermin besar ditempah khas dibuat mengikut ukuran dan kesesuaian ruang.

  • Bagi Maizatul, aksesori Asia menitipkan gaya ekslusif kerana meminjamkan karektor tersendiri kepada konsep pilihan.
  • Gaya menyusun ruang tamu

    Bersama Hamidon Abdullah (Ketua Jabatan Reka Bentuk dan Seni Bina Dalaman UiTM, Shah Alam)


    Pastikan meja kopi ditempatkan di tengah ruang untuk memudahkan tetamu mengambil hidangan ringan.

    Perlu bijak menilai set kerusi tamu untuk penuhi keperluan peranan ruang bagi menyuntik suasana damai

    RUANG tamu adalah ruang yang dikhususkan menerima tetamu dan berfungsi tempat pertemuan keluarga. Apapun aktiviti dilakukan, kerusi dianggap keperluan dan nadi ruang berkenaan.

    Suatu ketika dulu, ruang tamu tetap berfungsi tanpa kerusi kerana masyarakat waktu itu hanya duduk bersila di lantai. Namun, ketika status dan keupayaan memiliki set tempat duduk diperoleh dengan mudah, memiliki set perabot lengkap di ruang tamu bukan masalah besar.


    Apapun, anda perlu bijak menilai set kerusi tamu paling sesuai untuk memenuhi keperluan fungsi ruang itu. Oleh kerana kehadiran tempat duduk berupaya menyuntik suasana tertentu, maka sebelum sofa dan kerusi dibeli, perkara berikut perlu dipertimbangkan;

    Kategori Pengguna

    Kenal pasti kategori pengguna ruang tamu iaitu adakah membabitkan golongan dewasa, orang tua atau kanak-kanak?

    Kerusi dan meja tambahan melengkapi susun atur ruang tamu.

    Jika golongan tua pengguna utamanya, pastikan kerusi dipilih sesuai keperluan mereka.

    Jika ia kerap dikunjungi kanak-kanak dan haiwan peliharaan, pastikan anda membeli sofa fabrik jenis sarung boleh tanggal dan cuci.

    Bilangan Pengguna

    Perlu pastikan jumlah pengguna untuk mengetahui jumlah tempat duduk yang patut disediakan.

    Sediakan juga tempat duduk tambahan bagi menampung tetamu hujung minggu dan sesekali, jika menganjurkan majlis keraian.

  • Aktiviti Pengguna

    Adakah kegiatan ruang tamu terhad kepada merai tetamu? Bagaimana dengan aktiviti lain seperti menonton televisyen, mengulang kaji pelajaran, membaca, membuat kerja tangan, bermain, makan atau mendengar muzik?

    Setelah mengenal pasti jenis aktiviti yang dilakukan di ruang ini, sediakan keperluan ruang itu seperti kelengkapan tambahan yang boleh dipelbagaikan kegunaannya.

    Gaya susun atur tempat duduk

    Gaya dan susun atur tempat duduk ruang tamu memerlukan sentuhan kreatif dan beberapa kehendak praktikal perlu dipatuhi. Tiga gaya asas mengatur tempat duduk di ruang tamu ialah:

    1. Susunan segi tiga

    Gaya susunan segi tiga membabitkan kedudukan tiga penjuru iaitu sofa tiga tempat duduk disusun mengadap meja kopi, diiringi sofa satu tempat duduk ditempatkan di kedua-dua penjurunya.

    Gaya ini pilihan popular di ruang tamu kerana kedudukannya mesra selain memudahkan tetamu serta tuan rumah berbual juga mengatur kedudukan apabila hendak duduk.

    2. Susunan bulat

    Gaya susunan bulat mengutarakan sofa berbentuk L dengan sofa satu tempat duduk tambahan ditempatkan di sisi manakala meja kopi diletak di tengah ruang.

    Gaya ini popular untuk ruang tamu moden kerana nampak santai dan sesuai bagi memupuk kemesraan keluarga.

    3. Susunan separuh bulat.

    Gaya susunan separuh bulat disusun dengan sofa dua atau tiga tempat duduk dijadikan fokal dan dikelilingi sofa satu tempat duduk serta meja kopi di tengah.

    Gaya ini agak formal iaitu tuan rumah duduk di sofa tengah dan dikelilingi tetamu. Gaya ini amat sesuai untuk tuan rumah memberi tumpuan kepada kesemua tetamunya.

    Berikut beberapa tip menyusun atur sofa di ruang tamu; Kehendak praktikaliti dan peraturan yang perlu diikut;

  • Jika ruang tamu ingin dimanfaatkan tempat merai tetamu sepenuhnya, temoar duduk elok disusun berdekatan supaya tetamu merasai kemesraan tuan rumah. Pastikan jarak di antara tempat duduk tidak terlalu jauh hingga mewujudkan ruang di tengah yang boleh menjadi kawasan lalu-lalang. Ini akan mengganggu perbualan dan sebaiknya, aliran lalu-lalang disediakan di belakang sofa.

  • Ambil kira keluasan ruang tamu, kedudukan tingkap dan pintu sebelum memilih tempat duduk kerana sofa memerlukan ruang. Pastikan kehadirannya tidak menghalang kawasan lalu-lalang di muka pintu atau sekitar ruang tamu.

  • Jika ruang tamu anda memanjang dan sempit, bahagikan tempat duduk kepada dua kumpulan iaitu sama ada tempat duduk gaya susunan 2 + 1 + 1 atau gaya susunan 1 + 1 dan di sudut lain ditempatkan kerusi kayu serta rotan yang ringkas. Meja kopi diletak di bahagian tengah.

  • Sofa dua atau tiga tempat duduk tidak bukan bermakna sepanjang masa diduduki.

    Biasanya ia tidak digunakan sepenuhnya pada satu masa kerana menyukarkan perbualan. Di sini, perlunya tambahan sofa satu tempat duduk yang dapat memberi keselesaan.

  • Ruang tamu yang digunakan untuk berbual dan menikmati hidangan ringan memerlukan meja kopi besar diletakkan di tengah ruang dilengkapi meja sisi serta sepasang sofa dua atau tiga tempat duduk diatur bertentangan.

  • Untuk mengelakkan kebosanan selain mewujudkan tata hias menarik, pastikan fabrik pelbagai warna dan corak dipilih. Gabungan sofa dan kerusi pula mampu mewujudkan kelainan.

  • Kerusi beralas tangan jenis rotan dan kayu serta sofa bersayap menampilkan gaya menarik. Selain itu, ia boleh dijadikan tempat duduk tambahan dan sudut membaca.
  • Gaya Inggeris serlah imej kewanitaan

    Oleh Bennie Zie Fauzi
    bennie@bharian.com.my




    Konsep diketengahkan Zuraida mencuri tumpuan menerusi kemasan, warna, perabot dan perhiasan

    KEBELAKANGAN ini, gaya Inggeris dilihat kembali menguasai hiasan dalaman. Kemunculannya bukan sekadar penyeri landskap bahkan mencuri tumpuan menerusi kemasan, warna, perabot dan perhiasan. Juara kategori banglo/semi-D Pertandingan Rumah Idaman Berita Minggu 2008, Zuraida Jais tidak ketinggalan mencuba gaya Inggeris di kediamannya, namun diadun bersama sentuhan klasik moden disulami pengaruh Eropah.

    “Saya mudah tertawan dengan gaya Inggeris yang menyerlahkan imej kewanitaan. Rambang mata dihidangkan dengan pilihan produk yang cantik belaka. Begitupun, saya sering mendidik diri supaya berhati-hati sewaktu membelinya. Bukan sayangkan duit tetapi tidak mahu ruang sarat dan bercelaru,” katanya.


    Zuraida yang juga seorang guru gemar mencari ilham melalui buku hiasan dalaman. Bagaimanapun, semua yang dibaca tidak 100 peratus dituruti sebaliknya diadun bersama gerak hati dan selera peribadi.

    “Saya suka memerhati gambar yang terpampang di buku dan majalah. Namun, tidak semua boleh ditiru tetapi mencuba mana yang sesuai dengan pelan lantai dan suasana kediaman saja,” katanya sebelum menunjukkan dinding tambahan berbingkai dan bercat putih yang dipasang di tengah ruang tamu dengan ruang makan.

    “Selain berfungsi sebagai pembahagi ruang, dinding ini memberikan ‘privacy’ dari segi menyembunyikan pemandangan ruang dapur dengan sudut tangga. Dengan adanya dinding ini, pandangan tetamu tidak terus menghala ke dua ruang ini,” katanya yang mengaku tuah dianugerahkan rumah dilengkapi siling tinggi.

    Ruang santai bertentangan ruang tamu.

    “Siling tinggi membuatkan ruang nampak sekali ganda luas,” katanya.

    Kelebihan siling tinggi dimanfaatkan melalui pemasangan candeliar bercawang gantung dan lekap dilengkapi perabot ukuran besar.

    “Gaya penataan ruang tamu ini mengambil ilham majalah hiasan dalaman luar negara yang dibaca. Saya dapati ruang yang silingnya tinggi patut dihiasi perabot besar dan lampu gantung. Saya juga mengagumi hiasan dalaman Seri Carcosa menyebabkan gaya penataan bangunan itu mempengaruhi pilihan konsep,” katanya.

    Sementara, warna dijadikan medium utama menunjukkan fungsi dan estetika ruang. Justeru, tidak hairan setiap dinding dicat warna tertentu, misalnya, putih melatari ruang tamu, kuning bagi ruang dapur, hijau menyeri ruang santai manakala dinding bilik tidur utama dilitupi kertas dinding warna coklat lumpur.

    Ruang makan nampak luas dengan cermin besar.

    Zuraida berkata, elemen warna sebahagian strateginya dalam mencipta serta mengubah ragam suasana.

    “Cat kemasan paling murah dalam mempelbagai gaya berbanding mengubahsuai ruang dan membeli perabot baru. Menerusi warna, bermacam gaya boleh diteroka tanpa perlu bimbangkan pembaziran. Andai tidak berkenan dengan hasilnya, gantikan saja dengan warna baru yang lebih menepati selera,” katanya yang menyenangi himpunan warna semula jadi namun memilih kuning dan hijau terang di ruang dapur kerana percaya ia mampu membangkitkan semangat.

    Kerjayanya sebagai pendidik ditambah memiliki lima orang anak dengan bongsu berumur 4 tahun, Zuraida akui kadangkala sulit menguruskan rumah lima bilik tidur ini. Ketiadaan pembantu rumah makin menyukarkan keadaan.

    Pun, sesibuk manapun dia memastikan segenap ruang kediaman dikemas dan dibersihkan tanpa menunggu hujung minggu. Kepada anak-anak, disematkan sikap menjaga kebersihan di samping tidak culas mengurus bilik masing-masing.

    Hasilnya, bukan saja hiasan dalaman tampil menguja bahkan Zuraida sempat meluangkan masa membina landskap Inggeris lengkap binaan kolam buatan dan buaian gantung.

    Terletak bertentangan ruang makan, landskap berkenaan menjadi santapan mata kala menghadapi hidangan bersama keluarga dan tetamu. Lagipun, ini sebahagian usaha Zuraida mewujudkan kediaman damai sekali gus memenuhi prinsip ‘Rumah Idaman’ yang diperjuangkannya.

    INFO: Kediaman Zuraida

  • Pilih gaya Inggeris yang digandingkan dengan klasik moden dan Eropah.

  • Binaan tingkap kecil menyekat kemasukan udara dan cahaya serta dilengkapi dengan dengan cat dinding warna cerah dan semula jadi.

  • Unsur bunga ditonjolkan melalui corak cadar dan langsir, motif perabot, terendak lampu, kelengkapan menghidang hiasan selain sudut tertentu menampilkan jambangan pelbagai jenis bunga tiruan.
  • Kreativiti gantung potret

    Oleh Bennie Zie Fauzi
    bennie@bharian.com.my

    Gabungan potret kecil, besar mampu tonjol imej subjek

    MENGGANTUNG gambar dan perhiasan memerlukan ilham serta sentuhan kreatif. Elok susunan serta indah elemen yang ditonjolkan, bukan saja mengundang perhatian tetamu, malah apa yang dipamerkan mampu menambah nilai karya seni itu.

    Bagi yang mencari teknik dan panduan menghias dinding khususnya menggantung gambar, petua pakar hiasan dalaman, Roddie Harris boleh dicuba.


    Harris berkata, perkara pertama yang perlu dibuat sebelum menggantung gambar ialah menetapkan titik tumpu di dinding. Cara ini amat berguna bagi sekelompok gambar, lukisan atau foto.

    “Susun atur paling kreatif ialah menempatkan secara berkelompok gambar berukuran kecil untuk digabungkan dengan gambar lebih besar dan objek beraneka saiz. Pastikan setiap gambar disusun rapat,” katanya.

    Paras ketinggian gambar yang ingin digantung terpulang kepada luas dinding dan selera peribadi namun, untuk impak terbaik, pastikan gambar diletak separas atau bawah sedikit dari paras mata. Sebaiknya, gambar itu disusun dalam kedudukan lurus dan jarak tepat jika mahu ia dilihat seimbang dan harmoni.

    Bagi dinding menempatkan sofa dan laci, pastikan gambar atau objek yang digantung berjarak rapat dengan perabot itu. Selain menjamin kesan visual yang baik, gambar yang digantung jauh dari kelengkapan berkenaan kelihatan seperti tergantung sekali gus janggal dipandang.

    Sewaktu merancang memenuhi dinding dengan gambar dan perhiasan, kenal pasti dulu bahagian tengah dan titik pusat dinding. Seterusnya, mulakan menggantung gambar di penjuru paling kanan dan kiri dinding sehingga mendekati titik tengah yang ditetapkan.

    Michael Houghton, seorang lagi pakar hiasan dalaman turut menyediakan teknik menggantung gambar dengan betul menerusi artikelnya di laman web http://www.bhg.com.

    Houghton berkata, ketinggian tepat gambar dan objek yang ingin digantung mampu diagak dengan meminta bantuan individu lain memegangnya. Cara ini membolehkan anda menilai sama ada kedudukan gambar digantung senget atau terlalu tinggi.

    Selain itu, paku perekat dicadangkan Houghton bagi menstabilkan kedudukan gambar. Namun, ini tidak digalakkan bagi dinding berhias kertas kerana membuatkan kertas itu tercarik.

    Bagi yang ingin menggantung himpunan gambar, sediakan dulu lakaran susun atur atau rangka gaya susunan di lantai. Selain mendapatkan gambaran keseluruhan susunan gambar, anda juga boleh menukar perancangan susun atur tanpa perlu mencabut kembali paku dan skru yang boleh merosakkan dinding.

    Rantai kunci topi

    Oleh Bennie Zie Fauzi
    bennie@bharian.com.my




    Hiasan comel, murah dan mudah dihasilkan guna bahan terpakai

    RANTAI kunci lazimnya dijadikan cenderamata kenang-kenangan. Bersaiz kecil dan boleh didapati dalam beragam bentuk serta motif dan material popular membentuk rantai kunci tentunya logam, kayu, kaca, cermin atau kulit kerang.

    Pendek kata, hampir semua tidak kiralah lelaki atau wanita, kanak-kanak serta golongan tua dapat memanfaatkan rantai kunci ini yang boleh digunakan bagi mengikat kunci rumah atau kunci kereta. Apa lagi ia mudah digantung dan menjadikan usaha mencari kunci juga senang.


    Tidak hairanlah, rantai kunci ini tidak pernah dilupakan dan hanya peredaran masa serta sedikit kreativiti memberi kelainan bagi setiap produk yang dihasilkan.

    Pembuat kraf, Mariani Nordin cuba tampil berbeza melalui rantai kunci kertas motif topi. Bentuknya yang comel dan feminin sesuai dijadikan penghias tas tangan, juga disyorkan sebagai hadiah istimewa sempena hari ibu. Lebih menarik, sudahlah mudah dibuat, ia juga menggunakan bahan terpakai yang mudah diperoleh.

    “Modal membuat rantai kunci tidak mahal kerana menggunakan bahan terpakai seperti kertas dan manik. Saya menganggarkan kos membuatnya tidak lebih daripada RM5,” kata Mariani yang boleh dihubungi menerusi talian 019 6708155.



    Bahan-bahan
    Kertas surat khabar, lidi, gam, gegelung kunci, ragum, manik jurai dan dawai.

    Cara membuat

    1) Bilah kertas dibentuk dengan melilit surat gambar pada lidi. Gam di kedua-dua hujung lidi. Sebaik gulungan terbentuk, lidi ditarik keluar secara perlahan-lahan.

    2) Dasar atau tapak topi dibentuk menggunakan empat bilah kertas yang dianyam secara berselang-seli. Lakukan sehingga satu bulatan terbentuk.


    3) Bilah kertas dipastikan dalam bilangan ganjil misalnya, lima, tujuh dan sebagainya. Ia diperoleh dengan memotong bilah kertas yang masih berbaki selepas selesai sepusingan anyaman. Potong di tempat dua bilah kertas bertemu.

    4) Topi dibentuk dengan menarik semua bilah kertas ke bawah dan sambung menganyam seperti langkah membuat tapak topi.

    5) Topi yang siap berhias rantai pemegang kunci tambah, kelihatan menarik jika turut dilengkapi aksesori tambahan manik serta bunga halus.

    INFO: Kertas

  • Masyarakat Mesir purba mendapat ilham membuat kertas daripada papyrus (spesies rumpai). Tumbuhan ini hidup subur di kawasan bertanah lembap dan berair.

  • Ketika itu, proses membuat kertas dilakukan dengan menanggalkan lapisan batang rumpai dan ditumbuk hingga sebati.

  • Gentian dalam tumbuhan menjadikannya sesuai dibuat kertas kerana sifatnya kukuh dan kenyal.

  • Selain papyrus, tumbuhan seperti jagung, iris, kulit bawang dan jerami padi sesuai dijadikan bahan membuat kertas. (Sumber: http://www.ehow.com).
  • Membuat bunga dip

    Oleh Bennie Zie Fauzi
    bennie@bharian.com.my


    Bunga dip cantik hiasan penyeri dulang hantaran.

    Sesiapa saja boleh cuba membuat kerana ia tidak memerlukan kemahiran tinggi

    SELAIN pelamin dan busana pengantin, gubahan hantaran, bunga pahar serta bunga telur berfungsi menyemarakkan majlis perkahwinan.

    Bagi bunga pahar dan bunga telur, bunga dip kian digemari kerana selain cantik, ia mudah disediakan.


    Pakar produk Creative Fingers (CF), Nurul Ain Abdul Rahim, berkata sesiapa saja boleh mencuba membuat bunga dip kerana tidak memerlukan kos dan kemahiran tinggi. Bunga ini diminati kerana menawarkan pelbagai warna dan rupa yang diadun daripada kreativiti, di samping sesuai bagi sebarang tema majlis perkahwinan.

    Nurul Ain berkata, menyiapkan bunga dip tidak sesusah mana kerana jika dibuat bersungguh-sungguh, dianggarkan 15 kuntum sehari dapat disiapkan.

    “Keistimewaan bunga ini diserlahkan menerusi rangka kelopak bunganya. Bagi yang kreatif dan gemar berimaginasi, selain ros, pelbagai bunga lain boleh dihasilkan termasuk anggerik, lili dan dahlia,” katanya yang turut menganjurkan kelas membuat bunga dip di ruang pameran kedainya di Setapak, Kuala Lumpur.



    Bahan-bahan:

    Larutan q-dip (untuk bunga dan daun), dawai, serbuk kilau, acuan silinder, manik, pita pelekat, ragum, gunting dawai dan polisterin.

    Cara Membuat

    1 & 2) Bentuk rangka kelopak bunga menggunakan dawai. Bagi membentuk kelopak, rangka berkenaan kemudian dicelup di dalam larutan q-dip

    3) Serbuk kilau ditabur di atas kelopak bagi mendapatkan kesan gemerlap.

    4) Kelopak nampak lebih lentur dan hidup dengan cara melilitnya pada sebatang pen.

    5 & 6) Cantum satu demi satu kelopak hingga membentuk bunga ros. Bunga lebih meriah setelah ditambah hiasan manik dan riben.

    7) Bunga dip cantik hiasan penyeri dulang hantaran.

    Info

    Creative Fingers


  • Selain pakej perkahwinan, perniagaan berasaskan kraf ini juga mengambil tempahan cenderamata majlis serta korporat, hamper, mereka bentuk laman web, spa, kelas kraf dan spa hidroterapi.

  • Sebarang keterangan lanjut, CF boleh dihubungi menerusi talian 03-41481851 atau laman web www.creative-fingers.com.
  • Garapan tropika, praktikal

    Oleh Bennie Zie Fauzi
    bennie@bharian.com.my


    PINTU lipat yang menghubungkan dalam rumah dengan landskap berkolam.

    Kediaman dibina berciri mudah diselenggara, ruang dapat dimanfaat sepenuhnya dan tema dihasilkan penuhi selera

    MENGGARAP gaya penataan seperti menyiapkan sebuah karya lukisan. Selain mematuhi beberapa peraturan asas seperti seni bina, aliran gaya dan warna, unsur lain yang perlu diutamakan ialah cita rasa, keselesaan di samping tidak meminggirkan ciri praktikal.

    Memandangkan keselesaan menjadi tonggak dan penetapan tema dipengaruhi selera, pasangan pramugara dan pramugari, Samsuddin Sulaiman dan isteri, Faizah Mohd Taib bersepakat memanfaatkan kepakaran menghias yang dimiliki Mohd Nurulhusni Mahmud.


    “Husni arif cita rasa dan keperluan kami menyebabkan semua usul perabot serta kemasannya diterima tanpa banyak bicara,” kata Samsuddin yang baru empat tahun menetap di rumah teres dua tingkat di Sepang itu.

    Husni yang hadir sama dalam pertemuan petang itu, berkata, konsep tropika dijadikan tunjang penataan kerana meminjam imej ranggi, selamba dan berudara.

    Gaya penataan berkenaan disifatkan Husni serasi dengan tuntutan kerja pasangan itu yang sentiasa sibuk, selain menepati personaliti mereka yang begitu meminati dan menghargai karya seni.

    SAMSUDIN (kanan) dan Nurulhusni berbincang sesuatu di ruang tamu.

    “Memahami kesibukan pasangan ini, saya menggantikan kemasan dinding jubin di bilik air dengan konkrit tanpa cat. Penjagaan konkrit tidak serumit jubin yang perlu dibersih dan digilap selalu,” katanya yang turut merobohkan dinding kanan ruang mandi berpancur bagi membina panel konkrit.

    Selain unik dipandang, lohong di antara panel konkrit itu menggamit masuk udara luar yang menjanjikan kesegaran ketika mandi. Namun, bagi mengelakkan pandangan umum, bahagian bawah lohong berkenaan dilindungi dengan kain batik yang digantung pada pengikat.

    Ditanya mengenai tanda pengenalan di kediaman itu yang menggambarkan gaya tropika, Husni berkata, ia bergantung kepada keupayaan penghuni rumah menyesuaikan diri dengan kawasan persekitarannya.

    “Pengertian konsep tropika amat luas. Kayu sebagai kemasan bukan pengukur tetapi kediaman dibina sepatutnya berciri mudah diselenggarakan, ruang dimanfaat sepenuhnya dan seeloknya, diselitkan sedikit unsur kewanitaan seperti menyeri sudut tertentu dengan jambangan bunga,” katanya.

    HALAMAN belakang rumah tampil berbeza dengan tembok cermin, laluan konkrit berselang batu refleksologi dan pokok hiasan dalam pasu besar.

    Selain hiasan bunga, candeliar bercawang di tengah ruang makan turut memaparkan imej berlawanan dengan meja panjang diperbuat daripada konkrit.

    Kata Husni, candeliar itu, selain meredakan gaya maskulin juga menyuntik aura mewah, serasi konsep tropika di samping menjadi kebanggaan tuan rumah.

    Unsur praktikal juga ditunjukkan menerusi binaan memanjang kabinet pasang siap berpintu cermin di ruang tamu.

    “Kabinet ini dwifungsi iaitu menyediakan ruang penyimpanan bertutup, manakala cerminnya membuatkan kediaman nampak sekali ganda luas. Bahkan, bagi memastikan suasana kekal lapang dan kemas, saya menyembunyikan litar elektrik di belakang kabinet serta bawah permaidani di meja kopi,” katanya yang turut bertanggung jawab mengilhamkan landskap dengan kolam berhadapan pintu lipat hadapan rumah.

    Melengkapi gaya tropika, Samsuddin dan isteri disyorkan mengabadikan koleksi lukisan, potret lama dan aksesori etnik di dinding tumpu ruang tamu. Suasana menjelma bagai galeri lukisan apabila ruang berkenaan dilengkapi meja kopi diperbuat daripada kayu tidak berketam, lampu berdiri terendak kertas dan kerusi tab era retro.

    Hakikatnya, Samsuddin dan Husni berkongsi prinsip yang menganggap proses menata kediaman sama seperti kanvas lukisan menunggu masa untuk dicorakkan.

    Samsuddin berkata, menghias rumah tidak boleh selesai setahun dua tetapi ia adalah proses berterusan serta memerlukan komitmen penuh.

    “Macam saya, meskipun sudah empat tahun menetap di sini, masih banyak yang ingin dilakukan termasuk membesarkan bilik di tingkat atas, membina tangga melingkar menghubungkan bilik tidur dengan laman mini belakang rumah,” katanya yang mengaku berpuas hati dengan hasil kerja Husni kerana mewakili cita rasa serta personalitinya.

    Info kediaman Shamsuddin

  • Cermin di kabinet rendah di ruang tamu dan tembok laman belakang rumah berjaya mewujudkan kesan luas ruang. Ini sebahagian gaya penataan tropika yang cuba ditonjolkan.

  • Meja makan daripada konkrit diilhamkan daripada filem dan siri televisyen yang menggambarkan kehidupan zaman pertengahan Inggeris. Hujung meja dibina sinki bagi memudah kerja membersih pinggan mangkuk.

  • Kawasan pintu lipat asalnya menempatkan binaan tingkap mengunjur.

  • Bagi yang ingin mendapatkan khidmat nasihat mengenai gaya penataan, boleh menghubungi Husni di laman web nurulhusni@yahoo.com.
  • Cat mesra alam

    Oleh Bennie Zie Fauzi
    bennie@bharian.com.my

    Produk terbaru ICI Paints lindungi pengguna, persekitaran

    PEMANASAN global dan tahap kesedaran yang tinggi dari segi penjagaan kesihatan menjadikan masyarakat kini begitu pemilih. Sikap ini terbawa-bawa sewaktu memilih kemasan rumah terutama cat dinding.

    Memahami keperluan pelanggan yang menginginkan persekitaran kediaman indah, sihat dan selamat, ICI Paints (Malaysia) Sdn Bhd memperkenalkan cat mesra alam yang mengandungi sebatian organik mudah berwap, Volatile Organic Compounds (VOC) yang rendah.


    VOC ialah bahan kimia yang biasa ditemui dalam kebanyakan produk cat mengeluarkan gas apabila digunakan. Adakalanya, ia memberi kesan tidak baik kepada kesihatan dalam jangka panjang. Bahan berkenaan juga apabila dibebaskan ke udara boleh merosakkan alam sekitar kerana ia mencemarkan udara, menjejaskan kualiti air bawah tanah selain mengurangkan kesuburan tanah.

    Cat mesra alam kurang VOC dikenali sebagai Dulux Trade Eco-Guard Series dilancarkan bersempena pameran Seni Bina, Bangunan dan Hiasan Dalaman (Archidex09). Empat siri cat di bawah label ini ialah Dulux Trade Eco-Guard Interior Plus Matt, Dulux Trade Eco-Guard Interior Plus Sheen, Dulux Trade Eco-Guard Exterior Plus dan Dulux Trade Eco-Guard Interior Plus Anti-Bacteria.

    Cat emulsi premium berasaskan akrilik ini direka dengan perlindungan bermutu tinggi sesuai untuk dinding luar dan dalam kediaman. Ia turut dilengkapi ciri tambahan mudah dicuci, tahan cuaca dan antibakteria bagi memenuhi keperluan spesifik.

    Rumusan formula antibakteria Dulux Trade Eco-Guard Interior Plus Anti Bacteria mampu melindungi persekitaran dalam rumah kerana berkeupayaan menghapus kuman. Kelebihan ini menjadikannya pilihan utama bangunan awam dan komersial seperti sekolah, pusat kesihatan, pejabat, hotel dan tempat yang memerlukan tahap kebersihan tinggi.

    Dulux Trade Eco-Guard Water-Based Sealer pula menawarkan kesan mengujakan dan tahan lama ke atas pelbagai permukaan dinding selain berkebolehan menutup rongga dinding, berciri menentang alkali, mudah melekat selanjutnya membentuk lapisan seragam kemasan dinding.