Tuesday, March 17, 2009

Dusun dalam taman Fizol

Oleh Md Fuzi Abd Lateh
mdfuzi@hmetro.com.my



MELANGKAH ke banglo setingkat milik pasangan Pizol Abdullah dan Zubaidah Abd Majid di Jalan Melor, Bukit Beruntung mampu memberikan kedamaian minda kepada tetamu.

Pelbagai sentuhan elemen landskap mampu digubah Pizol secara berseni dan kreatif.


Mereka melakukan kerja menceriakan laman rumah itu sejak 2004 dengan pelbagai jenis tanaman di segenap penjuru.

“Saya membelanjakan kira-kira RM20,000 untuk kerja membina dua pergola, taman mini, kolam ikan, wakaf tradisi, trek refleksiologi dan bangku seminfero.

“Saya juga menanam pokok hiasan, sayur-sayuran dan buah-buahan tempatan sekeliling rumah ini. Kami menggunakan pendekatan dan konsep dekorasi ‘dusun dalam taman’,” katanya.

Katanya, selepas bersara, masa yang ada digunakan membaja tanaman, memangkas pokok, menyemai pokok, menggubah taman mini dan menanam sayur-sayuran berdaun.

Lebih 10 jenis tanaman dalam pasu seperti halia, pandan, cili, sawi, terung pipit dan daun kari ditanam.

“Setiap dua hari, saya membersihkan tanaman pasu ini.

“Kolam ikan juga perlu ditukar air bersih setiap minggu. Kilauan dasar kolam mampu membangkitkan aura kedamaian minda,” katanya.

Dia juga ada menanam pokok anggur atas pergola di sudut kanan rumahnya.

Pokok buah-buahan yang ditanam ialah pulasan, rambutan, betik, duku dan kedondong juga ditanam di belakang rumah.

Sebuah wakaf tradisi dibina sudut kiri rumah menambah seri kediamannya dan digunakan ahli keluarga untuk berehat. Ada sebuah lampu tidur digantung di wakaf ini.

Kolam pancuran air direka khas di tepi wakaf menambah seri dekorasi rumahnya kerana memberikan panorama indah tidak menjemukan. Beberapa pokok keladi air mengambil ruang di sini.

0 comments: