Saturday, January 3, 2009

Bunga tanah liat makin diminati






Oleh Rohaniza Idris
roha@bharian.com.my


'Air dry clay' mempunyai warna cantik dan hanya perlukan suhu bilik untuk mengeras

BUNGA tidak kira segar, hidup atau bunga tiruan tetap cantik untuk dijadikan hiasan di kediaman tidak kira di dalam atau di luar rumah.

Bagi yang sukakan kesegaran, mereka memilih bunga hidup melengkapi seni hiasan dalaman dan laman rumah manakala bunga tiruan menjadi pilihan mereka yang sibuk serta tiada masa menjaga tumbuhan. Bunga tiruan juga tahan lebih lama.

Bunga tiruan ada pelbagai seperti bunga plastik, bunga fabrik (kain), bunga kertas atau bunga daripada tanah liat.

Terbaru, bunga tanah liat menjadi kegilaan penggemar kraftangan. Di Thailand, Taiwan dan Jepun seni kraftangan ini semakin berkembang dan mendapat permintaan tinggi.

Tanah liat yang dimaksudkan bukan lagi tanah liat jenis lama yang digunakan untuk perhiasan tembikar yang memerlukan ia dibakar di dalam ketuhar atau pembakar.


Sebaliknya, tanah liat jenis baru ini dikeringkan menggunakan pelbagai cara lain seperti jemuran matahari atau terdedah kepada suhu biasa bilik atau dikeringkan dengan bantuan air.

Pengurus K C Landscape Services, Jolene membuka kelas untuk mengajar mereka yang berminat membuat kraftangan dan bunga hiasan daripada tanah liat.

Katanya, kraftangan menggunakan tanah liat lebih mudah, cepat dan murah serta boleh dikuasai sesiapa saja termasuk kanak-kanak.

Menggunakan tanah liat 'air dry clay', Jolene berkata, kelembutan dan kreativiti akan membantu menjadikan kraftangan menjadi cantik.

"Tanah liat jenis "Air Dry Clay' mudah dan warnanya cantik, selepas kraftangan dibentuk, kita hanya jemur pada suhu bilik biasa selama tiga hingga empat jam sebelum ia menjadi keras.

INFO: Bahan-bahan

* Tanah liat 'air dry clay'
* Pewarna - mengikut pilihan pengguna

0 comments: